Pages

Saturday, December 19, 2015

Holiday day 1 :: farm in the city

Assalammualaikum.. tajuk entry macam bercuti ke luar negara.. padahalnya semenanjung pun tak habis pusing lagi..


Aku mula gerak keluar dari rumah tadi dalam pukul 11.00.. kena set masa betul-betul sebab hari jumaat.. en. Suami dengan dengan umair nak solat jumaat hari ni.. jadi berhenti solat di masjid upm.. kenapa??? Sebab senang... keluar je dari highway terus je jumpa.. aku malas nak google bagai.. lagipun UPM dihatiku.. banyak kenangan menggamit memori di sini.. sementara en.suami solat, aku, farhah dan adi melepak je kat tepi tasik.. memang kegemaran adi bila tengok air ni...


Lepas je solat kami mula gerak ke farm in the city.. satu tempat untuk bagi makan kepada binatang.. konsep petting zoo.. area seri kembangan juga.. dalam 20 minit perjalanan..
Sampai je di farm city langit dah mula mendung.. berdoa dalam hati je agar semua urusan dipermudahkan.. 


Lepas en. Suami beli tiket, kami di beri aiskrim 3 peket (sebab tiket kids ada 3) dan voucher beli cenderahati rm5 2keping( tapi sah kalau beli harga 30 ke atas) sahaja.. oh ye ada juga tiket percuma untuk menaiki kuda ( naik kuda yang dipegang dan dibawa 1 pusingan trek yang disediakan).. harga tiket ni dah termasuk sekali makanan untuk diberi kepada haiwan nanti..


Banyak juga hidupan yang dibela kat dalam ni.. banyak yang unik yang anak-anak jarang jumpa.. umair dengan adi memang seronok.. cuma farhah yang agak geli dan takut-takut nak pegang.. tapi yang paling tak tahan sekali bila ke kawasan REPTILES CAVEN... ularnya besar... sangat besar.. memandangkan aku memang geli dan sangat tidak suka kepada ular, jadi aku ikut luar saja.. mana tidaknya..masuk dengan perasaan berhati-hati tapi tiba-tiba umair tunjuk ada ular sawa kat dalam sangkar atas kepala.. aku dengan farhah lintang pukang lari keluar.. tapi adi masih berwajah tenang kat dalam sangkar tu sebab tak faham apa pun.. malahan tak nampak pun apa yang ditunjuk kat atas tu.. hehe adi adi..


Puas juga anak-anak bagi makan pada binatang-binatang kat dalam ni.. aku suka kat sini sebab setiap stesyen ada pekerja yang jaga dan beri maklumat yang kita nak tau.. walaupun setiap binatang dan pokok ada ditampal dengan maklumat..kalau nak dibandingkan dengan zoo biasa, kita kena baca sendiri.. (budaya malas baca)
Cuma yang tak seronok sikit, ada beberapa kawasan yang kurang dititikberatkan soal kebersihan.. tapi pada keseluruhannya anak-anak seronok.. tambahan lagi, bila  dah habis mengeksplorasi  kawasan, semua kanak-kanak akan diberi sijil sebagai kenangan..


Kemudian, kitaorang pun gerak ke hotel.. PEARL INTERNATIONAL HOTEL.. pilih hotel ni sebab hotel ni je yang available pada tarikh hari ni... last minute plan kan.. tapi ok la juga.. bahagian bawah hotel ada pasaraya..
Booking hotel melalui agoda.. rm642 untuk 2 malam dan percuma sarapan itu yang penting..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...