Pages

Friday, November 15, 2019

Sahabat


Pernah terbaca artikel di atas.. Pada mulanya aku juga sependapat.. Biar apa orang nak kata.. Aku tak pernah peduli.. Biar apa nak jadi.. Aku tak pernah peduli.. Tapi tiba-tiba Allah suntik rasa dalam hati aku.. Allah tanamkan rasa dalam hati aku.. Lantas baru aku sedari.. Kita bukan hidup sendiri.. Kita hidup berkomuniti...  Ada hati yang perlu dijaga.. Ada hati yang perlu disantuni..

Dua minggu tidak bertegur sapa... Yang aku ingat kali terakhir dia tegur masa aku hilang untuk solat di hotel masa jamuan akhir tahun.. Lepas tu, langsung tiada sapaan untuk aku lagi.. Seorang sahabat yang hampir 10tahun bergurau senda.. Tapi tiba-tiba senyap entah kenapa.. Cuba mengelak bila berselisih.. Tiada lagi gurauan.. Tiada lagi ambil berat.. Tapi aku tak tahu kenapa.. Dengan tiba-tiba sahaja..

 Pada mulanya, aku sangka sebab emosinya kurang stabil... Biasalah.. Kerja sebagai seorang guru ni memang mood macam laut juga.. Kadang rasa tenang.. Kadang rasa bergelora.. Tapi biasanya tidak lama.. Namun tidak pada kali ini.. Bila aku sedari.. Dengan sahabat lain, dia seperti biasa.. Sibuk bergurau senda.. Saling mengusik.. Saling kutuk mengutuk.. Tapi bila dengan aku... Jadi diam seribu bahasa..

AllahuAkbar... Entah apa salahku.. Entah apa silapku.. Entah apa bicaraku sampai begitu sekali jadinya... Memang aku tertanya-tanya.. Pernah juga aku merisik khabar dari teman yang lain... Namun semua diam tanpa bicara.. Ya Allah.. Sebak rasa didada.. Sungguh sukar untuk puaskan hati semua.. Tapi aku masih tertanya-tanya..  Puas aku 'google' mencari jawapan.. Merungkai misteri.. Namun tidak bertemu..

Sedih rasa dihati.. Sedih bila berselisih dia memandang ke arah lain... Sedih bila tidak dilayan seperti yang lain... Sedih bila sedar dia cuba mengelak dari berjumpa.. Nampak sangat dibenci.. Ketara sangat tidak disukai.. ALLAHUAKBAR...




Akhirnya.. Aku sedari.. Allah yang maha berkuasa.. Aku panjatkan doa.. Agar dilembutkan hatinya agar memaafkan segala kesilapan yang aku tidak sedari... Mungkin ada terkasar bahasa.. Mungkin ada terlebih bicara.. Biarlah hanya Allah yang mengetahuinya.. Biar jadi misteri.. Cukup sekadar menerima kemaafan darinya.. Dilembutkan hatinya.. Kalau dia tak ingin berbicara.. Cukup sekadar bermula dengan dia memandang muka aku dengan penuh keikhlasan..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...